Gir det som navnet tilsier, rask respons. Den gir deg også muligheten til å komme i dialog med de som kan være interessert i mer informasjon. Du får du en unik mulighet til å måle hvor effektiv du kommuniserer med publikum. Dermed kan du justere og spisse ditt budskap. Forstår du din målgruppe – vil din målgruppe kunne forstå deg bedre.
Hvor kan du bruke QR-koden?
QR-koden kan brukes på alle flater. Den er mest effektiv når den står på et sted hvor den kommer i kontakt med publikum og hvor det er behov for mer informasjon. De mest aktuelle flatene er flyere – brosjyrer – visittkort – etiketter – skilt – banner – gatebukker og annonser. Den er også effektiv på digitale flater som hjemmesider og lignende.
Hva kan QR-koden hjelpe deg med?
QR-koden kan sende interesserte til dine hjemmesider – landingssider – blogginnlegg – facebookside og lignende.
Den er også brukt til å registrere deltakere til arrangementer og til betalingstjenester. En Qr.kode på visittkort er også en fin måte for mottakere å få lagt kontaktinformasjonen rett inn på mobilen sin ved et enkelt scan.
Hva er begrensningene til QR-koden?
Den største begrensningen ligger i brukergrensesnittet og om mobilene kan skanne kodene. Både mobiltelefonene og brukerne blir stadig bedre – så utviklingen går raskt i positiv retning. De telefonene som ikke skanner automatisk – kan laste ned en app. Siden man benytter mobiltelefonene til skanning – må man passe på å sende trafikken til datamaskinene. Det gjør man bla. med å gi brukerne muligheten til å melde seg på nyhetsbrev og lignende.
Du kan også lage koden i Word – Fremgangsmåten finner du på denne linken: