Farger er viktig i all kommunikasjon, den lager stemning og forsterker bransjetilknytting, produktgruppe og budskap. De følger også trender og kan med fordel evalueres og endres over tid.
Farger i markedsføring
Riktige farger kan være en suksessfaktor for merkevaren eller produktet ditt, mens feil farge kan skape forvirring.
Blått er den mest brukte fargen i næringslivet. Den symboliserer trofasthet og stabilitet, men også indre ro, intuisjon eller stillstand. Brunt symboliserer stabilitet, tillit og soliditet. Dette er grunnleggende egenskaper for eksempel til et leveringsfirma. Blå signaliserer renhet og oransje representerer energi. De er begge mye brukt til husholdningsartikler.
Farger engasjerer, vekker følelser og kan være handlingsutløsende. En undersøkelse konkluderer med at 90 % av raske beslutninger som blir tatt på vegne av produkter, avhenger av farge. Videre sier den at 2 av 3 forbrukere lar være å kjøpe et produkt om det ikke kommer i ønsket farge. Print-annonser i farger er 26 % mer effektive enn annonser i sort/hvitt.
Kilde: Imapact of Color in Marketing
Varme og kalde farger
Rød, gul og oransje er varme farger med ulike signaler. De kan skape følelser fra varme og komfort, til sinne og fiendtlighet. De symboliserer lidenskap, kjærlighet, eventyrlyst og fare.
Grønn, lilla og blå gir er kalde farger som signaliserer ro, men også tristhet og tomhet. De symboliserer tillit, autoritet og intelligens via renhet, styrke og tillit, til fred, klarhet og ro.
Kvinner foretrekker fargene lilla, blå og grønn, mens menn liker best blå, sort og grønn, og er mindre glad i lilla, brun og oransje. Fargeblinde kan bli forvirret av fargene grønn og rød, mens fargen blå gjenkjennes av alle. Det er bla. derfor weblinker er blå. Uansett kjønn, fargen formidler et budskap uten å bruke ord, og mennesker ser farger før noe annet.
Fargesymbolikk
Hva farger symboliserer, varierer over tid, mellom land og med hensyn til hvilken sammenheng de opptrer i. Avhengig av kultur og tradisjon kan farger fremtre med skiftende symbolikk. Følgende liste over fargenes symbolske betydninger er derfor mer veiledende enn utfyllende.
Hvitt er oppfattet som farge for lys, uskyld, renhet og fred. Men i Romerriket ble hvitt brukt for å uttrykke sorg, slik hvitt også forstås i Japan.
Svart kan stå for død og sorg. Men svart kan også symbolisere moderasjon, eleganse eller modernitet.
Grått kan symbolisere nøytral saklighet og visdom. Grått kan også stå for det ubevisste.
Rødt er blodets farge og symboliserer liv, energi og kjærlighet. Men rødt kan dessuten signalisere lidenskap eller revolusjon. I enkelte land, for eksempel Kina, står rødt for rikdom.
Rosa symboliserer følsomhet og romantikk, men også manglende realitetsorientering.
Blått symboliserer trofasthet og stabilitet, men også indre ro, intuisjon eller stillstand.
Fiolett kan symbolisere åndelighet, verdighet og visdom. Fiolett kan også symbolisere mystikk. Fiolett er en sentral farge i hinduismen.
Turkis er en blågrønn farge som kan symbolisere vennskap, dialog og sjarm. I religiøs forstand kan turkis stå for sjelens frigjøring.
Gult kan symbolisere vitalitet og varme, lys og håp. I mange land i Asia blir gult forstått som uttrykk for god helse og fremgang. Gult er en sentral farge i tibetansk buddhisme.
Oransje står for energi, optimisme og livsglede. I buddismen er oransje en sentral farge.
Grønt står for natur og vår, liv og fruktbarhet. Grønt kan også stå for umodenhet, misunnelse eller sjalusi. For muslimer symboliserer grønt islam.
Brunt symboliserer stabilitet, det hverdagslige og hjemlige. Som politisk farge er brunt historisk sett knyttet til nazismen.
Kilde: https://snl.no/fargesymbolikk (store norske leksikon)
Farger og helse
Rødt har noen effekter på kroppen vår. Disse inkluderer:
- Økt hjertefrekvens
- Økt appetitt
- Følelse av varme
Oransje få oss til å føle oss sultne og tørste. Egnet for restauranter og matområder. I et lukket rom, kan det forårsake søvnløshet.
Gul brukt i store rom og med sterke toner, kan den være irriterende og sliter ut øyet. Den gir raskere metabolisme. Den kan også forårsake frustrasjon eller sinne.
Grønn er forbundet med sosiale, snille og tålmodige folk som hater ensomhet og derfor oppsøker selskap.
Blå har en avslappende effekt. Den kan senke kroppstemperaturen og pulsen. På den negative siden kan blåfargen skape følelser av tristhet.
Indigo har en sterk innvirkning på tankene våre. Derfor kan den være farlig for deprimerte mennesker. Den har også en beroligende effekt.
Fiolett fremmer avslapning, åndelig styrke og følsomhet hos personer med irritabel karakter. Når det kommer til sterkere nyanser av fiolett, er de forbundet med egosentriske og materialistiske mennesker.
Hvit brukes vanligvis av rolige, forståelsesfulle mennesker. Hvit hjelper med å bekjempe følelser av skuffelse eller isolasjon. Hvit lyser også opp ting. Derfor skaper det følelsen av rene og romslige rom.
Svart er forbundet med negative følelser. Men når svart kombineres med andre farger, inverterer den til alle positive betydninger. Brukes kanskje mest av innadvendte mennesker. Men nyanser av svart inspirerer følelser av eleganse, kraft, individualisme og til og med protest eller opprør.
Farger påvirker oss. Det er ingen tvil!
https://veientilhelse.no/