Om alt som formidles i et bilde skal beskrives med ord, kan det godt tenkes at man ofte vil overskride de nevnte tusen.
Bilder vil ofte tiltrekke seg oppmerksomhet på en helt annen måte enn hva tilfeller er med ren tekst. Derfor blir bruk av bilder vesentlig i grafisk design og kommunikasjon. I fremstilling av grafiske produkter som annonser, brosjyrer, rollups og annet, blir ofte det å finne bilder som kommuniserer, en flaskehals.
Er bildematerialet man sitter på godt nok?, er oppløsningen tilstrekkelig?, har man rettigheter til bilder man vurderer å bruke?
Kanskje kan man starte på ny med å ta nye bilder eller kontakte en fotograf. Om det er unike bilder med konkrete motiv eller produkter som skal foreviges, kan det være smart. Er man er på jakt etter bilder som skal formidle en stemning eller beskrive et geografisk område, kan det å benytte en bildebank være et godt alternativ. Her kan man søke blant millioner av motiver. Bare Shutterstock alene har over 257 mil. royalty-frie bilder, samt videoer og illustrasjoner i vektorgrafikk. Dersom din trykkeriforbindelse eller ditt reklamebyrå abonnerer på tjenestene til en bildebank kan man få tilgang til bilder med alle rettigheter til en hyggelig kostnad. Flinke grafikere kan i bilderedigeringsprogrammer som Photoshop «trylle» med bilder på en slik måte at ditt uttrykk gjør et skikkelig inntrykk.