Ønsker du å nå nye kunder i din nærhet – er bilreklame den mest direkte og effektive markedsføring.
1. Design
En effektiv bilreklame må være iøynefallende og gi rask informasjon om virksomheten din. Du må likevel finne balansen mellom å være synlig, men ikke forstyrrende. Formen på bilen din kan påvirke designet ditt. En designer vil arbeide for å få dekoren til å føles naturlig på bilen. Sporty biler ser kjempebra ut med dynamiske former og elegante skrifttyper. Med mindre ideen er å være overraskende. En trailer kan for eksempel se fantastiske ut i rosa!
2. Vær kort
Å bygge gjenkjenning er avgjørende for små og mellomstore bedrifter. Et god bilreklame gjør firmanavnet til det mest fremtredende aspektet av bilreklamen. Sammen med et slagord og kontaktinfo vil potensielle kunder forstå hvilke bransje dere tilhører og hvordan de kan ta kontakt. Det viktigste er å få folk til å huske firmaet. Tenk helhetlig og kryss markedsføringen på de flater du har tilgjengelig. Har du en god hjemmeside kan en QR kode på bilen være en effektiv måte å sende kundene til din nettside.
3. Vær tydelig
Hva om firmanavnet ditt ikke tydelig forteller folk hva du gjør? Å promotere navnet på bedriften din er fortsatt førsteprioritet, men det kan være smart med litt mer informasjon. Sørg for at folk forstår hvem du er og hva du gjør med ord, bilder eller begge deler.
4. Vær dristig
Design av bilreklame er en perfekt mulighet til å gå stort. Tenk store bokstaver og lyse farger. Jo mer iøynefallende design, jo bedre. Bruk gjerne en farge du ikke ser på veien hver dag. Husk at publikum bare har noen få sekunder til å ta inn budskapet. Åpenbart er bra. Sørg for at firmanavnet og logoen er synlig fra alle vinkler. Bruk også farger som tiltrekker seg oppmerksomhet, gjerne en farge du ikke ser på veien hver dag.
5. Vokt deg for skjulte meldinger
Det er lett å gjøre pinlige design feil i plassering av tekst eller bilder. For å unngå et lignende uhell, analyser du firmanavnet ditt for å se om det er noen bokstavkombinasjoner du må passe på.