– Leatrice Eiseman Direktør for Pantone Instituttet uttaler :
«Vi lever i en tid som krever tillit og tro. Det er denne typen konstant og selvtillit som kommer til uttrykk av Pantone. En solid og pålitelig blå fargetone vi alltid kan stole på. Gjennomsyret av en dyp ressonans gir Classic Blue et forankringsfundament. Klassisk blå, som er en grenseløs blå stemningsfull valør, som minner oss om den enorme og uendelige aftenhimmelen, og oppmuntrer oss til å se på det nærliggende, utvide tankene, utfordre oss til å tenke dypere, øke perspektivet og åpne kommunikasjonsstrømmen.»
Pantone Color Matching System
Pantone Color System er det viktigste fargematchingssystemet i verden. Systemet oppsto i 1963 for å løse problemet med komplisert fargematching i trykkeribransjen. Like etter ble Pantone den enkleste og raskeste måten å klassifisere, kommunisere og matche farger med bruk av en fargekatalog i et vifteformat.
Hver farge, i hver tone og fargetone, fikk et nummer for å klassifisere den. Pantone skrev bokstavelig talt boken om fargematching.
I over 40 år har Pantone vært fargetilpasningssystemet for ikke bare designindustrien, men også maling-, tekstil- og plastprodusenter.
Årets farge for 2020 blir valgt hvert år i desember og er ment som et ekko for tiden vi lever i.
I over 20 år har Pantones årets farge påvirket produktutvikling og kjøpsbeslutninger i flere bransjer, inkludert mote, interiør og industriell design, så vel som produktemballasje og grafisk design.
Utvelgelsesprosessen Pantone Color of the Year krever gjennomtenkt vurdering og trendanalyse. For å komme frem til utvalget hvert år, søker Pantones fargeeksperter ved Pantone Color Institute verden rundt på jakt etter nye fargeinnflytelser. Dette kan omfatte underholdningsindustrien og filmer i produksjon, omreisende kunstsamlinger og nye artister, mote, alle designområder, populære reisemål, så vel som nye livsstiler, og samfunnsøkonomiske forhold.
Påvirkning kan også stamme fra nye teknologier, materialer, teksturer og effekter som påvirker farge, relevante sosiale medieplattformer og til og med kommende sportsbegivenheter som fanger oppmerksomhet over hele verden.
Om The Pantone Color Institute ™
Pantone Color Institute er forretningsenheten i Pantone som fremhever de beste sesongens trendfarger, velger årets Pantone Color, forutsier globale fargetrender og gir råd til selskaper om farge for produkt og merkevare visuell identitet. Gjennom sesongbaserte trendprognoser, fargepsykologi og fargekonsulent, samarbeider Pantone Color Institute med globale merkevarer for å effektivt utnytte styrken, psykologien og følelsen av farger i designstrategien.
Hva er pantone farger?
Pantone-farger er fargekoder som står for en spesifikk nyanse. Du kan kommunisere om farger ved å definere pantonekoden. I utgangspunktet er pantone standardspråk for farger.Formelen utviklet av Pantone er en Spotfarge. Dette betyr at fargen lages fra en palett med 18 grunnfarger, ikke med skjermer eller prikker.
Prosessfarger er CMYK-farger, fargen bestemmes av cyan, magenta, gul og svart. Det er dette vi printer med digitalt. Det er flere pantone-farger fordi ikke alle farger kan blandes i CMYK.