Julekort – en visuell markør

Julekort – en visuell markør

Har du noen gang gått inn i et rom for å hente noe, men når du kommer inn i rommet så husker du ikke hvorfor du gikk inn dit?

Når du så går tilbake til det rommet du kom fra, så husker du plutselig hva du skulle hente. Grunnen til at det skje er måten hukommelse lagres på.

 

Mye forskning

Selv om det har vært forsket mye, så vet forskerne forholdsvis lite om hjernen og hvordan hukommelsen fungerer. Det man vet er at hjernen lagrer informasjon som man senere henter frem på forskjellige måter.

Noe henter man frem etter behov mens andre minner dukker automatisk frem når man ser, hører eller smaker kjente ting. For eksempel kan man slite med å komme i god julestemning før første munnfull av julemiddagen.

 

Å huske ting på den måten kalles «cued recall»

Det forskerne har funnet ut er at hvis man som barn opplever god julestemning samtidig som julenissen er på besøk. Så vil man huske igjen den gode stemningen når man senere får se en julenisse.

 

Et julekort fungerer som et «cued recall»

Når man mottar et julekort og setter det opp et sted i bedriften, så vil det fungere som et «cued recall». De fleste som ser et julekort får gode assosiasjoner til jul og julekos.

Om det er sendt fra en samarbeidspartner så blir de en del av julekosen. Det blir også stående som et «cued recall» på gode relasjoner og sterke bånd mellom bedrifter og mellom personer.

 

Les også:

5 gode grunner til å sende julekort til dine samarbeidspartnere

Julekort – en undervurdert tradisjon?

 

Her finner du A7 sin julekortkolleksjon for 2017.

Submit a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *